دسر کارامل شیری

دسر کارامل شیری

دسر کارامل شیری

مواد لازم:
شیر دو و یک‌دوم پیمانه(تقسیم شده)
نمک یک پنسه
شکر یک‌چهارم پیمانه
نشاسته ذرت ۳ قاشق سوپخوری
زرده تخم‌مرغ ۲ عدد
وانیل یک‌هشتم قاشق چایخوری
کره ۱ قاشق سوپخوری
خمیر خرد شده باقلوا یک پیمانه
کره اضافی یک قاشق سوپخوری
پودر یا خلال پسته و گردوی نگینی برای تزئین
مواد سس کارامل:
شکر ۵۰ گرم
خامه ۵۰ گرم
آب ۱ قاشق سوپخوری
طرز تهیه:
دو پیمانه از شیر را با نمک و شکر مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. در کاسه کوچکی، نصف پیمانه شیر، نشاسته ذرت و زرده تخم‌مرغ را با همزن دستی هم بزنید تا یکدست شود و به آرامی و در حال همزدن به مواد قبلی اضافه کنید( باید مرتب هم بزنید تا نبرد). مواد را روی حرارت ملایم هم بزنید تا غلیظ شود، سپس از روی حرارت برداشته و کره و وانیل را اضافه و مخلوط کنید. دسر شیری را بین ظروف مورد نظر تقسیم کنید( سرو این دسر به صورت تک نفره مناسبتر است). اجازه دهید دسر کمی خنک شود، سپس به یخچال انتقال دهید تا خودش را گرفته و رویه ببندد.
در این فاصله سس کارامل را آماده کنید: شکر را داخل تابه مناسبی ریخته و روی حرارت متوسط بگذارید تا شکر ذوب شده و طلایی شود. بلافاصله خامه و آب را اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا سس کارامل که ابتدا سفت می شود، به سسی نرم و یکدست تبدیل شود. سس را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید خنک شود.
خرده‌های خمیر باقلوا را با یک قاشق سوپخوری کره چرب کرده و کف سینی فر به صورت یک لایه نازک پخش کنید و در طبقه بالای فر داغ با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا طلایی خوشرنگ شوند. در صورت نیاز می‌توان گریل را روشن کرد. خمیرهای آماده را کنار بگذارید.
سس کارامل خنک شده را بین ظروف دسر تقسیم کرده و روی آن مقداری خمیر باقلوای برشته بریزید و با خلال پسته و گردوی نگینی تزئین کنید.

بهتر است اضافه کردن سس و خرده های خمیر باقلوا چند ساعت قبل از سرو انجام شود. ولی تمام کارهای دسر را می‌توان روز قبل انجام داد.

امتیاز دستور پخت

  • (0 /5)
  • (0 امتیاز)