راهنمای خرید زودپز

راهنمای خرید زودپز

راهنمای خرید زودپز

با خرید زودپز و استفاده از آن، مکانیسم فشار بخار آب به کار رفته در آن پروسه طبخ غذا را تسریع می بخشد. از جمله غذاهای خوشمزه ای که در فرهنگ ایرانی محبوبیت بسیاری دارند، قرمه سبزی و آبگوشت است که اغلب مادرها و مادربزرگ ها این غذا ها را حرفه ای می پزند. در دوران قدیم برای پخت این غذاها، زمان و مراحل بسیاری پشت سر گذاشته می شد، سپیده دم غذا را بار می گذاشتند و بعد از سپری شدن ساعت ها در نهایت این غذای لذیذ آماده می شد. اما این روزها به خاطر مشغله  و فعالیت های بسیار و مشغول شدن بانوان در بیرون از منزل لوازم بسیاری اختراع شده و روی کار آمده است که به امور آشپزی سرعت می بخشد، یکی از این وسایل زودپز می باشد. قابلیت های زودپز ها و سایزهای آن ها در برند ها و مدل های مختلف، تفاوت دارد.با خرید زودپز شما در بازه زمانی کوتاهی یک آبگوشت لذیذ را تهیه می کنید.

81BQgdu3PQL._SX425_

در حقیقت بسته به مایع و مواد مصرفی که داخل زودپز می گذاریم و نقطه جوش آن ها، کمی از مایعی که در غذا وجود دارد را به بخار تبدیل می کند و توسط بخار ایجاد شده به پروسه پخت غذا سرعت می دهد. این افزایش بخار سبب میشود حرارت و فشار داخل ظرف بالا رود و در آخر غذا خیلی سریع آماده شود و خاصیت های که در آن وجود دارند، حفظ می شوند.

 

معیار های انتخاب زودپز مناسب

میزان فشار زودپز

سطح فشار زودپز یا PSI بر حسب پوند بر واحد اینچ مربع است. اندازه ی نرمال آن ۱۵ است که در اغلب زودپزها رعایت شده است. بنابراین پیش از خرید زودپز به این رقم توجه کنید. اغلب زودپزهای الکتریکی PSI  ۱۰ الی ۱۲ دارند، اگر که زودپز دارای PSI  پایین تری باشد در بازه زمانی کوتاه، نمی تواند غذای پخته و جاافتاده تهیه کند و سرعت کارکرد آن آهسته تر می شود.

امکان کنترل فشار

فشار بعضی از زودپز ها را می توان تغییر داد. به عنوان مثال PSI ۶ تا ۸ کم، ۸ تا ۱۳ میانه و ۱۳ تا ۱۵ بالا در محصول خود قرار داده‌اند و یا از اصطلاحاتی مانند طبخ آرام، گرم نمودن و… به کار برده اند، که با مطالعه دفترچه راهنما می توانید از زمینه های کاربرد هر کدام از این گزینه ها مطلع شوید. برای مثال تنظیمات PSI کم برای غذاهایی دریایی مثل خاویار، ماهی و یا صیفی جات کارایی دارند. بعضی از زودپزها ویژگی زودپز و پلوپز را باهم در یک دستگاه دارند. اگر که آشپزخانه شما کوچک است تهیه این کالاهای چندمنظوره به شما توصیه می شود.

امنیت بالا

زودپز شما باید ایمن باشد و به صورت استاندارد طراحی و ساخته شده باشد. درب آن به خوبی بسته و محکم شود و هوای داغ از فضای میان درب به بیرون نرود. به حالت خودکار تا وقتی که همه ی بخار خارج نشده است، درب آن باز نشود زیرا در غیراینصورت موقع باز نمودن، درب آن شدیدا خواهد سوخت. دستیگره های آن از استحکام بالایی برخوردار باشند تا بتوانید به آسانی آن را جابجا کنید، هرچه زودپز بزرگتر باشد، دستگیره های آن نیز باید محکم تر باشند. سوپاپ اطمینان طبق استاندارد ها طراحی و تولید شده باشد تا وقتی که فشار درون زودپز زیاد شد، به صورت خودکار این هوای گرم اضافه را از خود خارج نماید.

قیمت

بسته به سایز، میزان PSI و مارک، زودپزها رنج قیمت متفاوتی دارند. مدل الکتریکی این زودپزها قیمت بالاتری دارند و نیز از آنجا که تعرفه برق در ایران بیشتر از گاز می‌باشد، برای استفاده در بازه زمانی طولانی، هزینه های زیادی را همراه خواهد داشت. به هیچ وجه قیمت را معیار خرید قرار ندهید زیرا یک زود پز بی کیفیت یا کم کیفیت احتمال دارد خطرات بسیاری را به بار آورد. اما درمجموع استفاده از زودپز باعث کاهش هزینه ها می‌شود، زیرا برای پخت غذا، از انرژی و وقت شما را صرفه جویی می کند.

سایز و گنجایش زودپز

در حین خرید، سایز زودپز را باید از دو منظر بررسی کنید، اینکه معمولا برای چه تعدادی غذا تهیه می کنید و اینکه آیا جای مناسب در آشپزخانه برای گذاشتن آن دارید. زودپزهای برقی معمولا از اندازه کوچک تری برخوردارند. گنجایش زودپزها طبق لیتر گفته می‌شود. معمولا برای دونفر زودپز چهار لیتری بسنده می کند و برای یک خانواده ۴ الی ۷ نفره سایز ۸ تا ۱۰ لیتری آن مناسب است. اگرچه شما می توانید زودپزهای چند ظرفیتی که گران تر هستند خریداری کنید که امکان تغییر سایز قابلمه در آن وجود دارد.

سوپاپ فشار بخار

محفظه خروج بخار بر روی این محصولات، یکی از قسمت های حائز اهمیتی است که باید به آن دقت کرد. این شیر خروج، بخار اضافی را از مخزن به بیرون می فرستد. درحقیقت زمانی که فشار بخار زیاد شد، صدای سوتی تولید می شود که شخص را از خطر مطلع می کند. لذا این بخش از زودپز را جدی بگیرید.

جنس بدنه ی زودپز

اغلب زودپز ها بدنه ای از جنس استیل ضد زنگ و آلومینیوم دارند. آن هایی که از جنس استیل ضد زنگ هستند برخلاف مدل های آلومینیومی دوام بیشتر، وزن سنگین تر و قیمت بالاتری دارند. درضمن زودپز استیل غذا را سریع تر گرم می کند و از طرفی برای مدت بیشتری غذا را گرم نگه می دارد و از لحاظ مصرف انرژی بهینه است.

 

cl32cl2

 

 

 

اشتراک

جهت دریافت مطالب در خبرنامه ثبت نام کنید

, , , , , , , , , , , , ,

هیچ دیدگاهی وارد نشده است.

پاسخ دهید